Gondolkozz

Thinkerbell.

Thinkerbell.

Hogy milyen változás legyen az oktatásban?

Konkrétumokkal, íme!

2018. március 14. - Thinkerbell

Az előző intelligens életképtelenek bejegyzésből sokan hiányoltátok, hogy konkretizáljam pontosan min is kellene változtatni a kerettanterven – a tananyag csökkentésén kívül. Ti, kértétek, én megírtam, voila.

Képtalálat a következőre: „children school”

Kezdjük az általános iskolánál - alsóban: Először is játékos órák legyenek az elején, harmadikig legalább, ne legyen már rögtön minden gyerekből tanuló robot. 

  • irodalom: a mindenkinek fájó pont a gyerekek (gyakran még felnőttek) számára érthetetlen versek elemzése helyett inkább meg kellene szerettetni a cseperedő generációval magát az olvasást. Hogy élvezzék. Hogy ne csak Fb, Insta, Snapchat posztokra és Index leadekre terjedjen ki az általános olvasási kultúra. Tetszett amikor szóba került, hogy kötelező olvasmányok közé vennék a Harry Pottert és csak opcionális lenne a Kőszívű ember fiai. Nem azért, mert lokálpatriótának lenni ciki, hanem, hogy élmény legyen az olvasás és szabad kezet adjon a gyerek kezébe, legalább annyira, hogy a saját nyári szünetét melyik könyv(ek) felett töltse. Talán ennyi liberalizmust elbír az ország…talán (majd jönnek a kommentek : )
  • nyelvtan: elnézve a social media posztok helyesírását talán ez kéne, hogy legyen az egész nyelvtanoktatásnak a szíve-lelke…érelme. Mert bár bámulatos, hogy tanuljuk az összeolvadást, teljes /részleges hasonulást stb stb, de mégis miért? Miért nem kukázzuk? Majd, aki nyelvész szakra megy, élvezkedjen vele. Először tanuljunk meg helyesen írni alsóban, meg aztán felsőben, amíg nem megy.

 

  • nyelv: konkrétan az angol. Miért nem kezdjük játékosan elsőtől? Mert akkor még túl fogékony a gyerek? Várhatunk harmadikig, de miért? Végül is sokan értik a magyart a világban bárhol.

 

  • testnevelés: talán soknak hangzik a mindennapos tesi, de szerintem ez jó ötlet volt.  Bár biztos utálnám, ha most lennék gyerek, de hosszú távon a testnek csak előnye lesz majd belőle.

 

Felsőtől az etika, honismeret után 7-8.-ban:

  • matek: hozzá kellene szépen csatolni a pénzügyi alapismereteket, mint a hitel, a kamat és egyéb alap fincsiségeket. Nem kell fél évig foglalkozni vele, de szükség lenne érinteni ezt már akkor.

 

  • kreatív probléma megoldó feladatok még szintén a matematika nemes tudományához venném. Azt mondják leleményesek vagyunk mi, magyarok, de mi lenne, ha már gyerekkorban iskola szinten megmozgatnánk a kreatívabb félteket. Nem csak rajzórán.

 

  • Médiaismeret: mindenképpen tanulni kellene a reklámról. Mert a gyerekcsatornák, újságok, weboldalak,  youtube, fb, influencerek stb mind tele vannak reklámmal. Akkor miért hülyítsük őket? Talán tudatosabbak lennének és felnyílna a szemük, hogy a kedvenc youtuberük miért ajánl orrba-szájba nekik valamit (money,money, money). Mert az ugye tiszta kép, hogy ők már nem tévéznek meg stb, hanem youtube-ot néznek. És hallgatják az influencerek töménytelen mennyiségét.

 

  • pályaválasztás kötelező kéne, hogy legyen legalább egy óra – személyre szabva, ahol 45 percen keresztül átbeszélné egy SZAKÉRTŐ a gyerekkel, hogy milyen irányba menjen, mi érdekli, mire fókuszáljon, miben tehetséges, tehát, hogy mi akar lenni. Egy óra csak, kibír ennyit is az országunk és nem jönne mindenki a humán oktatás csodatermékének gúnyolásával: a diplomás bölcsész-mekis párhuzammal.

Kapcsolódó kép

Középiskola: ahol 16 éves koráig mindenki eltölti az idejét. Aztán jó esetben befejezi. De mielőtt kilép az életbe, mit kéne vajon még tudnia a gyanútlan tininek, aki úgy érzi, hogy most aztán már (tényleg) majdnem felnőtt.

  • most random egy gyönyörű névvel illettem egy must-have „töltelék tantárgyat: Általános állampolgári alapismeretek. Borzasztóan hangzik, de ezt el tudom képzelni még a jelenlegi tantervben (is), ezért lett olyan, mint egy hivatalos dokumentum, vagy törvénykönyv arannyal szedett betűi a vastag borítón. Na, de ezen az órán - 2-3.-ban kellene a középiskolában tanulni, hogy az is informálódjon az életről, aki 16 évesen kilép az iskolapadból. Ezeket kellene tartalmaznia:

        -> CV írást

       -> adózást (amiket fizetünk, a nettó/bruttó bérek, ÁFA stb.)

      -> általános polgári jogokat

      -> munkajogot

     -> szellemi jogot

 

  • magyar nyelvhez hozzácsapni a végzős években – a verselemzés kárára:

     -> vitakészség

     -> tárgyalástechnika

     -> prezi készítés

 

  • informatika: ne röhögtessük ki továbbra is a tanárt azzal, hogy általában a diák jobban vágja a tananyagot, mint aki taníja. Jöhet a programozási alapismeret, úgyis erősíteni akarja az egész világ a női IT-sek számát. Go for it!

 

  • biológia: remek az endoplazmatikus retikulum ismerete – mindig ez a példám tudom, kedvenc szakszó lett. De az elhízást a mindennapos testneveléssel nem lehet orvosolni, mert amint elvégzi valaki az iskolát beül egy céghez és örül, hogy nem kell mozognia. Tudatos táplálkozást kellene nem csak egy órán tanítani, hanem mondjuk minden forró nyári tanév végén átbeszélni, amikor úgy sem fog már a muslicának sem az agya. Minél többször sulykolni a fiatal pávákba, hogy nem kell gluténmentes diétát tartani, ha nem vagy glutén érzékeny, mert rengeteg bajod lehet tőle. Ne fogyózzál ész nélkül, inkább egészségesen étkezz. Ha nem eszel zsírt, cukrot és szénhidrátot, ne csodálkozz, ha cukorbeteg leszel és majd értetlenkedsz, „hátdemiért”, amikor nem is ettél. Akkor talán nem lenne ekkora divat a paleo sem, nekem lehet mondani, hogy ősemberes táplálkozás, de azt ne mondják már, hogy az ősember kókuszvirág cukrot evett – nyilván azért, hogy azt ma majd eladhassák 10xer annyiért, mint a sima cukrot.

Nyilván a bővítésekkel párhuzamban a meglévő tanagyag csökkentése is a cél, amit már demagóg módon a csapból is folyik: a magyar nyelv és irodalom nagy részét reformálni kellene, a fentiekkel kíbővítve. Kevesebb vers, sokkal több olvasmány – alsóban főleg érthető kortárs, majd jöhet a bonyolultabb archeikus minimálisabb számmal.

Szóba került, hogy az ének-zene, rajz legyen eltörölve- de Isten ments! A kreatív tantárgyak igazi szanatóriumként szolgáltak a szürke hétköznapokban. Nálunk volt még heti egy Ofői óra is, de senki se tudja miért, amikor általában vagy elmaradt, vagy más óra lemaradásait hoztuk be, vagy pedig orbitális veszekedésekbe torkoltak az osztálykirándulást illetően. Időpocsékolás, elég lenne negyedévente egy – de azt hatékonyan.

Szándékosan nem tértem ki a fizika-kémia témakörére, egyrészt azért, mert nem vagyok szakértője, másrészt mert egy kicsi csökkentés talán beleférne, de az alapjában véve humán oktatásnak szüksége van reál tantárgyakra is. Ehhez kellene az informatikát teljesen átalakítani és belevenni a programozási alapokat, akár az egyszerűbb sablonokba való belenyúlásig, hogy ne füldönkívüli tudásként legyen számon tartva a közhiedelemben. Ha valaki ehhez antitalentum, majd ül csendben az órán, mint én gimi végén kémián. Nem fog elvérezni az órán, de azt sem mondom, hogy szakértője lesz, de legalább hozzá tud majd szólni.

Ezek lennének a főbb javaslatok a kerettanterv módosításával kapcsolatban. Jobban nem mertem részletezni, mert ez egy blogposzt, de a lonkrétumokat belevettem – mert erre volt (jogosan) igény.

Természetesen a további javaslatokat, ötleteket ne tartsátok magatokban, jöhet a komment!

Máshogy nincs haladás. :)

 

Kép: Infobae, pestisracok

A bejegyzés trackback címe:

https://thinkerbell.blog.hu/api/trackback/id/tr1413728816

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

wattafilling 2018.03.15. 22:56:06

Hogy is mondjam... Nem vagyok pedagógus, csak többszörös szülő.
Tapasztalom a közoktatás problémáit. Nem tudom viszont, mi a megoldás. Csak azt látom, hogy az iskolában - például alsóban - hangról hangra, percről percre, napról napra ugyanaz és ugyanúgy történik, mint akkor, amikor én voltam alsós. 1975. körül. Hogy most is nyolc órát van benn a gyerek, és most is pikk-pakk le van zavarva délelőtt 4-5-6t óra alatt a tananyag, aztán jobb esetben délután ugyanannak az ismétlése házi feladat címén, vagy szimpla gyerekmegőrzés folyik. Ha a gyerek kicsit lassabb, vagy nem érti a tananyagot, az le van tojva, majd otthon a család elmagyarázza. Szóval olykor a szülőnek kell megtanítania az aktuális anyagot. Mert hazajön a befejezetlen házi feladat, amivel napközis nevelő már nem törődik. Amúgy még annyira sem, hogy vajh helyes-e a megoldás? A lényeg, hogy "meg legyen csinálva".
Hogy a gyerek valójában érti-e az anyagot, az csak a dolgozatnál derül ki.

A másik a tehetséggondozásnak hazudott versenyeztetés, amikor a tanítónéni a kiválasztott 2-3-4 ügyesebb matekost tréningezi éppenséggel a rajzórán, énekórán, tornán, a többieknek meg éppenséggel kuss van. Heteken keresztül.

Szerintem már az is elég lenne, ha negyedik végére jól menne az olvasás, írás, számolás alapműveletekkel százas-ezres nagyságrendben. Fejelve némi praktikus tudással és készségek játékos, szórakoztató fejlesztésével. Esetleg még némi ismeretek az együttélés témakörében, közlekedési ismeretek, hasonlók. És talán a legfontosabb készségnek, a jó tanulásnak az elsajátításával.

Editor_ 2018.03.15. 23:06:25

A tanároknak szabad tankönyv választás
Az iskolatípusok visszaállítása
A tanároknak kevesebb adminisztráció
Az érettségik összeállításába bevonni a gyakorló tanárokat is
A legfelső szintű döntésekbe bevonni a gyakorló tanárokat is
A mindennapi tesiórák helyi hasznos gyakorlati órák (adó, munkajog, ügyintézés)
Erősebb kontroll az iskolából lógások ellen. Orvosok kötelező beszámoltatása
A 18 éves tankötelezettség vissszaállítása

Úgy hirtelen ennyi.

HaD 2018.03.16. 07:56:23

A műelemzés szerintem arra hivatott, hogy a gyerek találkozását a verbális kreativitás(pl. vers) visszacsatolja...amennyiben fogalma sincs arról hogy egy költői kép mit takarhat ,és ezt nem is tudja a saját szókincsével(mely ettől fejlődne) megfogalmazni akkor kuka a későbbiekben az absztrakciós képesség.
A helyesírásról jó lett volna valami valós ötlet is barátom....így nincs mit hozzá tenni...
A matekról dettó...ehhez csak annyit hogy jómagam matek szakos iskolát gyúrtam(jó rég:)) és ott(heti 10 órában)a gyakorlás volt az alap...ezt tudtam ajánlani a saját gyerekeimnek is,és működött:) a matekot nem a szél hordja a buksiba,de nem is túl bonyolult,de ha a fonalat az elején elvesztik mert nincs gyakorlás készség szinten akkor ez is kuka villámgyorsan...lesz belőle egy gyűlölt tárgy...pedig az emberi elme szinte összes része kell hozzá mire megnövünk..ha elhanyagoljuk akkor az rész elhal,legyengül....
Mellesleg az oktatásban a pedagógusi(!!!) teljesítmény szisztematikus értékelése a deficit. Azt rendszerben helyretéve a kóklerság kiesne...és vele együtt a kontraszelektív pedagógusi kiválasztódás is;)

maxval bircaman szeredőci szürke proletár · http://www.bircahang.org 2018.03.16. 08:47:30

Ahhoz, hogy liberális sikerember lehessen minden mai kisdiékból, jvaslom a gendertudomány bevezetését első osztálytól, gyakorlati foglalkozásokkal is, ahol a meghívott mások bemutatják a szex demokratikus formáit. Továbbá szökséges ateizmus óra naponta egyszer legalább. S persze legalább heti 10 alkalommal liberális erkölcstan, melyen kioktatják az emberpalántákat hogyan kell másokat átverni anyagi hasozn reményében.

szanaImas 2018.03.16. 09:37:19

Tök vicces ahogy mindenáron a Kerettantervben keresi a hibát mindenki, majd mikor megváltoztatják sem jönnek rá, hogy semmilyen Kerettanterv megvalósításához nincsenek meg az alapvető feltételek a magyar oktatásban. (Nyilván a nem magyar oktatások sikertelensége ennél a kérdésnél MOST irreleváns.)
süti beállítások módosítása