Az internet olyan, mint egy csodavilág, ahol mindent megtalálhatunk ingyen. Filmek, zenék, műsorok, tartalmak, webshopok és persze a social media, ha pár szóban kategorizálni kellene a legfőbbeket. Ez mind szép és jó, fizetünk a netszolgáltatónál egy havidíjat, hogy aztán az jó legyen mindazokra, amikért korábban kemény pénzeket fizetett egy másik generáció.
Tényleg minden ingyen van?
És itt most nem az olyan extrákra gondolok, mint a Netflix. Internetes kalandozásink során számtalan elhintett kis nyomot hagyunk magunkról. Életkorunk, érdeklődési körünk, nemünk, hobbink, kedvenc kiskutyánk, Nike cipőnk, unikornisunk. Ha még lusták is vagyunk kijelentkezni a g-és mailből, akkor a legnépszerűbb böngésző pontosan tudni is fogja, hogy ki az illető (haha szóval csak óvatosan, ha közszereplő akar valaki lenni). Ugyanez a helyzet a nagy betűs kék social media koronázatlan királlyal is. A HVG korábban megjelentett egy cikket, ami megmutatja, hogy Fb miket tud rólunk az aktivitásunk és megadott adataink alapján. Főleg a like-okokból, kommentekből táplálkozik a big data, de az időt is méri, ameddig egy posztot figyelünk.
Jogos lehet a kérdés: Emögött is Soros áll?
Nem hiszem, hogy ekkora programozó-zseni. Viszont az tény, hogy a nagy tech-konszernek bizony az online ingyen életért cserébe (tárhely, digitális élet, stb) az adatinkkal – pontosabban a digitális lábnyomunkkal kereskedik. Gondoljuk csak végig, hogy egy érdeklődési kor, megadott adat és rendszeres keresési előzményekből milyen pontos adatokat tudnak rólunk.
És a legmeglepőbb?
Előfordul, hogy olyat is tud rólunk, ami bennünk nem is tudatosult. Hiszen hányszor szökkenünk egyik érdekesebbnek vélt tartalomról a másikra, anélkül, hogy végiggondolnánk? Ezeket a big bro algoritmusok mind árgus digitális pupillájukkal figyelik, lejegyzik a mezei userről és számukra $$ hasznosítható adatként kezelik (+ persze árulják).
És kik veszik meg?
Akinek van pénze, na meg persze, akit érdekel. Akik célzottan akarnak hirdetni, azoknak biztos aranyat érnek ezek a dokumentumok (akár szó szerint is). De hirdetőkön kívül a Fb-tól vesznek adatot a kormányok, titkosnál titkosabb hálózatok. Az Index azt is megírta tavasszal, hogy a Facebooktól hányszor kért felhasználói adatot a magyar kormány (172). Ezeket bűnügyi nyomozásokhoz használták. Úgyhogy itt van legalább egy jó ügy a témával kapcsolatban.
Kép: Simplilearn